Mariusz Bee

Recenzja DIRT 4

7 posts in this topic

 

header.jpg?t=1497005197

 

Na początku chciałbym podziękować Techland za udostępnienie gry do testów :D

 

Dirt 4 to kolejna odsłona serii Dirt z 2007 i pomimo że ma numerek czwarty to tak naprawdę już szósta odsłona gry z “dirt” w nazwie ;) . Powiem szczerze, że najmilej wspominam pierwszą grę, w której było bardzo dużo rajdowego ścigania, bo był odrębny tryb rally obok kariery, Codemasters kazało sobie dość długo czekać na kolejną grę w której to rally byłoby w większości ,bo dopiero w grudniu 2015 ukazała się świetna Dirt Rally, w której dodatkowo mistrzowie kodu postawili na symulację, gra zebrała świetne recenzje w światku simracerów ale za to stała się znienawidzona przez graczy którzy woleli bardziej arcadowy model jazdy znany z poprzednich części, i tu zaczyna sie nowa era która się nazywa DIRT 4 i ma za zadanie “dogodzić” obu stronom barykady, czy zabieg się powiódł i pacjent nadal żyje?  

 

            Sterowanie “Sim” vs “Gracz”

 

Testy rozpocząłem jak dla miłośnika symulacji przystało od trybu sterowania “symulacji” i na pierwszy ogień kontroler pad od Xbox One, auto to  słaba Fieścina z napędem na przód (taką sie zaczyna karierę) o dziwo prowadzi się fajnie auto jest przewidywalne i dobrze reaguje na polecenia pada , więc jednak Codies przyłożyli sie do sterowania tym kontrolerem i jak obiecywali,to tak zrobili, Fiesta FWD + pad+ tryb sim to jest dobre kombo, ale sobie myślę ciekawe jak to będzie z mocnym autem AWD , więc przejechałem kilka dodatkowych wyścigów żeby uzbierać trochę CR na coś lepszego z AWD , padło na kultową rajdówkę Mitsubishi  EVO 6 , pad w dłoń i startujemy, i tutaj już tak super się padem nie steruje jednak nadal jest dużo lepiej i pewniej jak w DRally więc gracze “padziaże” powinni być zadowoleni (ja jestem graczem który preferuje kierownicę więc też nie do końca się dobrze czuję śmigając w grach wyścigowych/rajdowych kierując padem) i nie będą mieli większych problemów z opanowaniem auta mając jednak nadal wyzwanie na Os. Po padzie przyszła kolej na kierownicę i nadal tryb sim, w pierwszym momencie nie mogłem jechać bo domyślne ustawienia FFB w konsolowej wersji (xbox one) są tak zepsute (chciałoby się przekląć) że … no serio nie wiem kto takie ustawienia domyślne zrobił, kierownica lata na boki jak szalona, zachowując się jak wahadło i nie da się utrzymać w rękach pomimo że auto stoi , jeżeli ktoś sobie pierwszy raz w życiu kupił kierownice i xboxa z myślą o dirt 4 to jak odpali grę to się zdziwi i to nie miło, oby to jakaś łatka szybko poprawiła. Po kolejnych kilku minutach w ustawieniach FFB ,w końcu udało mi się zapanować nad żyjącą własnym życiem kierownicą, która w końcu zaczęła się zachowywać tak jak ja sobie tego zażyczę i kontynuowałem testy ;). A więc kierownica , moja kochana kierownica :) jeździ się na niej w DIRT4 świetnie pod warunkiem że dobrze się ustawi FFB i jest to tryb sim, steruje się bardzo naturalnie i auto reaguje na polecenia , jest tak dobrze jak w DR a może nawet lepiej, wydaje mi się że lepiej czuć transfer wagi auta przy narzucaniu go w zakręty by szedł bokiem nawet bez pomocy hamulca ręcznego, więc jest dobrze i nie jest łatwo. Na kolejne testy poszedł tryb “gracz” (arkade) hmmm naprawdę bardzo się zdziwiłem nad prowadzeniem auta w tym trybie bo zamienia się w …. szynowóz , wyprowadzić je z równowagi jest niemalże niemożliwe, jazda staje się nienaturalna i pomimo wyłączonych wszelakich asyst zachowuje sie jak by wszystko było włączone plus grip opon zwiększył sie co najmniej pięciokrotnie, hamulce dostają też kopa i można hamować co najmniej 20/30 metrów później przed zakrętem, na trybie sim już byśmy zaliczyli wjazd w drzewo albo do rowu ,na tym trybie arcade pięknie się składamy w zakręt i to nie poślizgiem hehe.. Powiem szczerze że tak się nienaturalnie jedzie że nawet mózg się buntuje że jest coś nie tak , i powinniśmy wylecieć, próba jazdy z hamulcem ręcznym nie ma sensu… powiem wam unikać tego trybu jak ognia ;) ale dzięki temu czasy jakie robimy robią się z kosmosu, bo jedzie się dużo szybciej, i tu jedna rzecz mnie zastanawia czy będzie podział w rankingach na czasy robione w trybie sim vs arcade ,czy pójdzie to do jednego wora , oby to rozgraniczyli, bo nie będzie to zbyt sprawiedliwy ranking.

 

        Grafika

 

dirt-4-wyscigi-to-nie-tylko-adrenalina-t

 

Grafika jest na podobnym poziomie co Dirt Rally (xbox one , nie wiem jak będzie na PC ale zapewne dużo lepiej) z kilkoma usprawnieniami dotyczącymi z tego co zauważyłem deszczu, widać to na powtórkach, ale przy okazji właśnie deszczu rzucił mi się w oczy chyba bug gry bo jadąc z widokiem kokpitu nie widać kropel deszczu na szybie ,a mimo to wycieraczki sobie śmigają po szybie w najlepsze, ale co ciekawe jak pokonujemy jakąś przeszkodę wodną (sporą) to pięknie zalewa woda szybę ograniczając widoczność, więc myślę że to błąd gry który zostanie naprawiony. Trasy są bogate w elementy otoczenia i naprawdę się miło pokonuje kolejne kilometry (pomimo widocznej niższej rozdzielczości i niższej jakości tekstur w stosunku do PC), nawet na dość już słabym Xbox jest bardzo fajnie chociaż pecetowiec by powiedział że jest brzydko . Od czasu do czasu można spotkać naszych oponentów na trasie bo im się auto zepsuło co dodaje też realizmu i smaczku.

Jak już dotrze do mnie wersja PC którą zamówiłem dopisze coś o tym jak wygląda grafika na PC.

Edit: PC ver

Gra na PC wygląda wyśmienicie, wszelkie efekty pogodowe miód malina, a jazda w deszczu czy mgłę z kokpitu to wyzwanie nie lada w taką pogodę, ale dojechanie do mety OS daje mega satysfakcje , polecam spróbować chociaż raz tak pojechać ;) , Chociaż jest jakiś bug może w ustawieniach bo wybranie presetu ULTRA zabija wydajność nawet w FHD i nie wiem co za to odpowiada bo wybranie ustawień o oczko niżej gra zasuwa płynnie i co ciekawe te ustawienia pozwalają grać płynnie nawet w rozdzielczości 2K bez spadku wydajności na moim sprzęcie i5 3470 z 12 GB ram i GTX 1060 3GB na pokładzie.

          unspecified-12_xe6g.jpg

 

Dźwięk

 

Pod tym względem Codemaster spisuje się jak zawsze świetnie, naprawdę auta brzmią świetnie a i wszelkie dodatkowe efekty jak kamyczki odbijające się od naszego auta dodają fajnej całości dla uszu. Dodatkowo jest całkiem fajny soundtrack, którego się przyjemnie słucha pomiędzy OSami. Dodatkowym plusem napewno jest to że gra jest w pełni zlokalizowana i mamy w końcu pilota, który czyta nam notatki w naszym pięknym języku :D

Zapewne część malkontentów będzie narzekać że jest jakiś nijaki, ale ja się cieszę że jest i że lepiej go rozumiem jak by miałmi coś tam mówić po angielsku, dzięki temu można wyłączyć strzałeczki i dodać więcej realizmu do naszej rozgrywki . Brawa dla Polskiego wydawcy gry za to.

 

 

fr5_the_sun_1.jpg?strip=all&w=750

 

  

  Kariera ,Tory, OS-y ,Auta

 

Kariera kierowcy na pewno będzie jedna z głównych rozgrywek dla sporego grona graczy i jest naprawdę ciekawa, można by przyjąć stwierdzenie “od zera do bohatera”  gdzie zaczynamy słabym autem i wraz z naszymi postępami i przypływem gotówki kupujemy coraz to lepsze auta ,jak i rozbudowujemy nasz Rally Team, w którego skład wchodzi, inżynier i mechanicy, ale również zaplecze techniczne, które dba o rozwój auta pod względem mechaniczny i dzięki temu możemy upgradować nasze auto o lepsze części jak turbo, silnik ,elementy zawieszenia, mamy również “pijarowaca”, który dba o nasze relacje ze sponsorami i ich pozyskiwaniem, co się przekłada na dodatkowe profity dla team, więc mamy i rally ale i wątek ekonomiczny , managerski który nie wolno zaniedbywać, bo szybko nam zabraknie kasy na rozwój.Ścigamy się w Australii, Hiszpanii, USA, Szwecji i Walii, liczba lokalizacji może nie powala (liczę na jakieś DLC z dodatkowymi chociażby z Finlandią znaną z DRally) ale dzięki generatorowi tras liczba OS w każdym z tych lokalizacji jest przeogromna. Warto wspomnieć że działa to naprawdę bardzo dobrze.A w trybie gra dowolna stworzyć możemy swóje niepowtarzalne mistrzostwa, czy to rajdowe, rallycrossowe ,czy ladrush

Mamy również Rallycross z oficjalnymi licencjonowanymi torami (Montalegre, Lohéac Bretagne, Hell, Holjes & Lydden Hill)  i licencjonowanymi autami rallycrossowymi.

Pojazdów do dyspozycji mamy ponad 50 w różnych klasach ,takich marek jak Audi, Hyundai, Subaru, Mitsubishi, Mini itd , są i auta współczesne ale również  rajdowe ikony z dawnych lat .Każdy miłośnik rajdów coś znajdzie dla siebie .

 

 

nws_3186868rxl_mont_1.jpg

 

 

Podsumowanie

 

Czy Dirt 4 to krok w przód względem Dirt Rally czy jednak krok w tył . Odpowiem dyplomatycznie i tak i nie ;) . Krokiem w przód na pewno jest to, że gra jest bardziej przystępna dla większej ilości graczy, ukłon w stronę padów i konsol , i dwa tryby sterowania oraz “nieskończona” ilość OS do wygenerowania w kreatorze, dodana rozbudowana kariera. A krok w tył nie jest aż tak hardcorowa jak Dirt rally więc zapewne najwięksi zapaleńcy rajdów mogą narzekać , oraz zmieniona fizyka jazdy na jakby prostszą, chociażby system zniszczeń auta gdzie w D4 jeszcze auto jedzie żwawo po ostrym dzwonie to w DR już by sie ledwo toczyło.. Chociaż ja mam wrażenie że Dirt 4 jest trudniejszy i jednak łatwiej mi się jechało w DRally. Jako całość Dirt 4 jest ciekawą propozycją dla miłośników rajdów i ma sporo do zaoferowania, mnogość OS (generator) i Rallycross zapewnią rozrywki na długie godziny.

Ode mnie 8.5/10

 

 

5 people like this

Share this post


Link to post
Share on other sites

zapraszam do komentowania :D i nie bijcie :0shoot: za mocno hehe 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poczekam , aż trochę stanieje i na bank kupie.... Recenzja oklaski.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dla mnie bomba. Tylko tekst bym wyrównał, bo jest rozjechany i wszystko spoko :D 

Edit. Przyznaj się, że znalazłeś sposób na zbieranie plusów :lol:

1 person likes this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dostałem grę do testów od techland, to napisałem recke tylko tyle i aż tyle :)


Ogólne tekst pisany trochę na presji żeby na dziś zdążyć.
1 person likes this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mały Edit Recenzji : :drivingauto:

Pograłem trochę dłużej w karierę na padzie i tym arkadowym modelem jazdy "GRACZ" autami AWD jak EVO 6 , Subaryna 2001 czy Hultaj i20 . i powiem wam że  :dresiarz: śmiga się zajefajnie ,znowu się czuję jak bym pomykał w pierwszego Dirta ,czysty FUN :23_134_5:i mega zabawa, jazda jest mniej stresująca ,ale nadal mega satysfakcjonująca , jest wtedy dużo szybciej i dynamiczniej a ja lubię szaleńczą jazdę po lasach hehe...  tak że jak ktoś woli lżejsze podejście do Rally woli pada a nadal cierpi na brak dobrej rajdowej gry to szczerze polecam zakup Dirt 4 nie będzie się taka osoba nudzić :gracze: tak że ja po pierwszej niechęci do tego trybu "GRACZ" zmieniam zdanie, baa nawet w takim trybie bym zrobił jakąś ligę ;) 

1 person likes this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeszcze dziś doszedł mój preorder na Pc i taki fajny bonus był 8bdefcddd84eed32cf5cee877b2a56dc.jpg

1 person likes this

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now