Mariusz Bee

Recenzja F1 2018 by Codemasters

14 postów w tym temacie

F12018-Logotag-HZ_COLPOS_rgb.png

 

F1 2018  To kolejna odsłona "tasiemca" ;) od Codemasters . Czy przy grze wydawanej co roku można jeszcze coś zrobić nowego ,rewolucyjnego? Chyba powoli możliwości wprowadzania nowości się kończą dla Codemasters, ale ja mam jedną którą się bardzo boją zrobić... Codies Dajcie w końcu prawdziwy manualny Pit Stop ;) . Może nie zacząłem zbyt optymistycznie i czytając wstęp będziecie nastawieni na recenzję w negatywnym świetle, no niestety nie, bo gra jest bardzo dobra i może nie jest rewolucyjna, ale ewolucja która w niej zaszła pozwala stwierdzić że jest to najlepsza odsłona F1  .

WYWIADY

F118_bop_press_01.jpg

Codemasters po raz kolejny wraca po to co już było, tym razem są to wywiady prasowe, ale w tym aspekcie zaszła pewna istotna zmiana. Otóż nasze odpowiedzi mają wpływ na to jak postrzegać nas będą inne zespoły, czy zyskamy popularność wśród kibiców lub wpływ na rozwój bolidów (działów technicznych), Więc jest to ewolucja ale w pewnym sensie rewolucyjna ;) .

 

KARIERA

F118_screenshot_004.jpg

Grę zaczynamy standardowo, od stworzenia swojego alter ego i nic tu sięnie zmieniło względem poprzednich wersji gry, tak samo wybór zespołu jest dowolny, więc możemy wskoczyć od razu do Ferrari lub do Mercedesa , albo do Williamsa ;)  i ruszamy na rozmowę z naszym managerem. Po krótkiej rozmowie i kilku filmikach, wskakujemy do bolidu i ruszamy na tor. 

Zmiany zaszły również trochę w menu przedwyścigowym ale to raczej zmiany kosmetyczne, jednak menu wydaje się bardziej przemyślane . Z kolejnych nowości to mamy troszeczkę zmodyfikowane drzewko rozwoju bolidu, niższe "ceny" zakupu udoskonaleń ,co zaliczyć trzeba na plus. Jeżeli w wywiadach będziemy odpowiadać rozsądnie to możemy liczyć na zniżki w zakupie upgradów co tez jest nowością i bardzo fajnie się sprawdza. Kolejną ewolucją jest mała zmiana w dobieraniu rywala, naturalnym oczywiście jest że pierwszym rywalem jest nasz kolega zespołowy, ale również nie stoi nic na przeszkodzie żeby sobie wybrać dodatkowego rywala np Vettela ,co się przełoży na większy respekt w zespole Ferrari, więc zapewne się przełoży to na możliwość zaoferowania nam kontraktu na koniec sezonu z w/w zespołu.

 

F118_screenshot_001.jpg

 

Usprawniono również wytrzymałość naszych zużywających się części i bardzo dobrze bo w poprzedniej części zdecydowanie za szybko się zużywały , W tegorocznej odsłonie może się uda dojechać do końca sezonu na tych dostępnych :).

Wrócę jeszcze do drzewka rozwoju bolidu, ponoć każdy zespół ma swoje indywidualne drzewko rozwoju więc różnice pomiędzy zespołami będą, to tez plusy gry i ewolucji jaka zaszła (niestety jeszcze tego nie sprawdziłem, więc spodziewajcie się updatu recki ;) ) .

Dodatkową nowością jest zarządzanie ERS(  Hamowanie rekuperacyjne (hamowanie odzyskowe, hamowanie elektrodynamiczne z odzyskiem energii, KERS – z ang. kinetic energy recovery system) czyli taki mocniejszy KERS, ma dość spory wpływ na osiągi bolidu i kilka presetów do zarządzania, pierwszy z nich to wyłączenie go całkowicie, kolejny to , niskie,średnie ,wysokie,wyprzedzanie i na koniec HOT-Lap, jak łatwo się domyśleć im wyższe tym szybciej się zużywa i trudniej system doładować bardzo fajnie to działa \, jednak jak ktoś nie chce się bawić za dużo to można ustawić to na auto i komputer przejmuje zarządzanie ERS.

F118_screenshot_007.jpg

SYMULACJA

Co nowego w symulacji, a więc mam wrażenie (ocena subiektywna) że pomimo zwiększenia areo w tegorocznych bolidach to zerwanie przyczepności podczas przyspieszania czy hamowania jest dużo łatwiejsze jak w zeszłorocznej serii i wymaga sprawnego operowania pedałami gazu i hamulca, wystarczy na wyjściu z zakrętu dodać za dużo gazu i spin niemalże murowany, ale żeby nie było ilość wspomagaczy daje nam szanse na mniej stresową jazdę (dla tych mniej wymagających osób) wystarczy tylko włączyć kontrolę trakcji na low (jak chcemy jeszcze choć troszkę powalczyć z bolidem) lub na maksa i wtedy robi się szynowóz, to samo z hamulcem , włączamy ABS i hamowanie przed zakrętami nam nie straszne ;) . Codemasters w zapowiedziach chwaliło się lepsza pracą zawieszenia, i chyba coś tam zmienili w tym aspekcie, bo najazd na tarkę przy dużej prędkości może skończyć się wypadnięciem z toru i rozbiciem bolidu, również przy pokonywaniu szykany auta podskakują realnie i podobnie do tego co można zaobserwować na transmisjach w TV . Kolejnym elementem jest rozszerzona telemetria do podglądu, temperatur ,opon i hamulców. Kolejne moje wrażenie dotyczy opon które jak się zużywają to czuć jak bolid coraz gorzej się prowadzi i spada nam tempo ,coraz trudniej zmieścić się w zakręt, wyjazd poza tor na trawę i powrót na asfalt również nie jest "różowy"  i przez kilka kolejnych zakrętów musimy uważać bo przyczepność opon jest niska przez zabrudzenia opon. Uszkodzenia areo nawet delikatne również od razu czuć że bolid nie jedzie jak powinien. Wydaje mi się że bolid jest bardziej "wrażliwy" na te zmienne. Kolejne odczucia dotyczą wytrzymałości bolidu i czasem niewielki kontakt i możemy uszkodzić areo lub urwanie koła. Poprawiony również został FFB dla kierownic i jest teraz mocniejszy i bogatszy w detale płynące z nawierzchni toru na nasze kierownice. Grę testowałem i na padzie (od Xbox One ) i na kierownicy (Thrustmaster TX) na obu kontrolerach się jeździ bardzo dobrze ,z tym że mi osobiście na kierownicy sporo lepiej, jest większa imersja, oczywiście jazda widok z kokpitu , i tu mała uwaga co do systemu HALO, w kokpicie słupek środkowy dość mocno (przynajmniej mi ) utrudnia jazdę ale na szczęście można go wyłączyć w opcjach ;) 

Ps. Patrząc również po sieci , to część osób zarzuca sztucznej inteligencji "głupotę" i wjeżdzanie w tył bolidu bez przyczyny. To mam takie spostrzeżenie co do tego, że chyba to zależy od agresji Si poszczególnych kierowców, ja np miałem spore problemy z Maxem Verstappenem  i jego agresywną jazdą coś podobnego jak w realnym cyrku F1, no i Max się nie szczypie szuka cały czas szansy na wyprzedzanie i wciska się nawet jak nie ma miejsca, czyli cały Max ;) . Z innymi Si jakoś takich problemów nie miałem, ale jak sie z tyłu pojawia Max to nastawiałem się na .... wszystko 

 

F118_bop_hockenheim.jpg

Zawartość Gry, Grafika ,Dzwięki

W tegorocznej odsłonie zobaczymy znowu bolidy Historyczne jest ich 20 sztuk .

Nowe klasyczne bolidy w F1 2018: 1972 Lotus 72D, 1976 Ferrari 312 T2, 1976 McLaren M23D, 1978 Lotus 79, 1979 Ferrari 312 T4, 1982 McLaren MP4/1B, 2009 Brawn BGP-001, 2003 Williams FW25 (dwa ostatnie dostępne w przedsprzedażowej “Headline Edition”)

Klasyczne bolidy powracające z F1 2017: 2010 Red Bull RB6, 2008 McLaren MP4-23, 2007 Ferrari F 2007, 2006 Renault R26, 2004 Ferrari F2004, 2002 Ferrari F2002, 1998 McLaren MP4-13, 1996 Williams FW18, 1995 Ferrari 412T2, 1992 Williams FW14, 1991 McLaren MP4/6, 1988 McLaren MP4/4

F12018_Featured_Car_CLASSIC_1982_McLaren_MP4_1B.jpg

Również w tym sezonie do kalendarza zawitał Francuski tor Paul Ricard (po raz pierwszy w grze) i powrót zaliczył niemiecki Hockenheim , Oba tory mają swój urok i fajnie się po nich jeździ Udźwiękowienie jest na wysokim poziomie, przy dużych prędkościach słychać szum wiatru opływający bolid, również fajnie słychać skrzynię biegów zrzucającą biegi w dół, dla osób posiadających zewnętrzne aplikacje na telefon ,dobra wiadomość gra wspiera protokołu UDP więc posiadając np SimDashbord fajnie można sobie rozszerzyć hud. Grafika jest bardzo dobra jak to w produktach Codemasters ,ale widac drobne poprawki na plus, mi się od razu rzuciło w oczy wygląda bolidów są po prostu piękne i bogate w szczegóły. Na moim leciwym PeCecie (i7 3770 z Gtx 1060 3GB z 16 GB RAM DDR3 system Win10) gra działa bardzo dobrze i prawie na maks detalach (musiałem zejść tylko z cieni z bardzo wysokich na wysokie i jakośći widoku lusterek wstecznych również z bardzo wysokich na wysokie i gra działa bez spadków 60 FPS w FHD , powodem zmniejszenia detali jest trochę za małą pamięć na karcie graficznej, więc osoby posiadające grafiki z 4 lub więcej RAM powinni spokojnie pograć w maks detalach

F118_bop_paul_ricard.jpg

MULTIPLAYER

W grze online również nastąpiły małe zmiany i mamy nowość  w postaci gry rankingowej, gdzie gra zbiera informacje o zachowaniu gracza na torze i nadaje nam "licencję" , system ma działać podobnie do tego znanego z Iracing i SRS System, Jak się sprawdzi ,tego nie wiem ,ale liczę że sprawdzi się dobrze i ludzie którzy oczekują czystej jazdy Online w końcu nie będą musieli się użerać z crasherami co to mają tylko za cel rozbicie w pył całej stawki i psucie zabawy innym. Oby to zadziałało dobrze. W multi również pozostał tryb jazdy nierankingowej i Mistrzostwa Online.

F118_screenshot_002.jpg

Podumowanie

Czy warto sięgnąć po tegoroczną odsłonę? Moim zdaniem warto, chociaż w pierwszym kontakcie z grą mamy wrażenie tak zwanego "odgrzewanego kotleta" jednak im głębiej zanurzamy się w grę zaczynamy zauważać zmiany jakie nastąpiły w grze i zaczynamy doceniać to co zostało zmienione na plus, Jeżeli jest się fanem F1 to tytuł Must Have ;) ze względu na aktualne bolidy, składy zespołów, aktualny kalendarz no i fajną karierę. Ja się bawię świetnie obcując z grą i mam ten syndrom, jeszcze jedno kółko, jeszcze jeden wyścig ;)

F118_screenshot_003.jpg

Moja ocena gry to 8,5/10

Grę to testów dostarczył TECHALND WYDAWNICTWO 

 

Wymagania sprzętowe wersji PC

Wymagania minimalne:

  1. System operacyjny: 64-bitowy Windows 7, Windows 8, Windows 8.1, Windows 10
  2. Procesor: Intel Core i3 2130, AMD FX 4300 lub lepsze
  3. Karta grafiki: Nvidia GeForce GT 640, AMD Radeon AMD HD 7750
  4. Pamięć: 8 GB RAM
  5. Dysk twardy: 50 GB wolnego miejsca
  6. DirectX w wersji 11

Wymagania zalecane:

  1. System operacyjny: 64-bitowy Windows 7, Windows 8, Windows 8.1, Windows 10
  2. Procesor: Intel Core i5 8600K, AMD Ryzen 5 2600X lub lepsze
  3. Karta grafiki: Nvidia GeForce GTX 1060, AMD Radeon RX 580
  4. Pamięć: 8 GB RAM
  5. Dysk twardy: 50 GB wolnego miejsca
  6. DirectX w wersji 11
4 osoby lubią to

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

A mi się bardzo podoba.. :)

1 osoba lubi to

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Napisano (edytowane)

Gierca jest super, znakomita zabawa w trybie kariery :)

Jak zarządzacie ERSem? Automatycznie czy jednak sami sterujecie? No i jak z ABSem? Jak się będziemy ścigać? Bo ja myślę żeby jeździć na wyłączonym, ale boję się żebym nie przeszarżował z własnymi możliwosciami ;)

Edytowane przez TimberPL

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Ja ERS manual fajna zabawa czasem na dlugich prostych odpalam na max zeby kogos pod koniec dogonic. Abs narazie jak i esp wlaczone ale zamierzam sprobowac bez.

Nigdy nie grajac w F1 sadzilem ze nudne bo w pc2 roznorodnosc furek, jednak mylilem sie w F1 jest sporo zabawy na treningach. Za to te zadanie aklimatyzacja na torze super sie sprawdza mpzna bardzo szybko poznac najszybszy sposob na dany zakret. Gra warta ceny.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Ja też ERS wolę sam zarządzać pomimo że trzeba dodatkowa uwagę poświęcić na to ale wiem kiedy chce przycisnąć a kiedy mogę oszczędzać. Asysty mam włączone, próbowałem bez to ciężko, zwłaszcza bez abs.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Napisano (edytowane)

Zmieniłem kierownicę i zgłupiałem. Może wy pomożecie dziadkowi ? Chodzi mi o funkcję zmiany składu paliwa,czyli ubogie,standard i bogate. Jak to się nazywa i gdzie można to ustawić na manual lub auto ? I jeszcze jedno,czy jak jest to wyłączone,to czy starczy mi paliwa na wyścig,czyli tyle ile dostaję z automatu w grze ? Wyłączone,czyli ustawione na auto,tylko nie mogę tego w opcjach znaleźć...:(

Edytowane przez jarrino

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

@jarrino jaką masz teraz kierownicę? Domyślnie ustawienia mapy paliwa ustawia się strzałkami w jednym z modułów które są przełączalne (np. podgląd stanu opon, ERS itd)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

@jarrino zarządzie paliwem jak chcesz żeby wystarczyło to zostaw na standard i nic nie zmieniaj. chyba że przed wyścigiem dolejesz paliwa to możesz się pobawić i przez jakiś czas ustawić na bogate ;) . Ja mam kiere TX i u mnie wywołuje to przyciskiem B (czerwony) musisz sprawdzić sam na swojej który przycisk wywołuje Ci takie menu którym możesz przełączać na kolejne podstronki gdize masz możliwość zarządzania parametrami jak paliwo i ERS a na kolejnych masz np ile teoretycznie zostaje Ci paliwa , jaki jest stan opon (zużycie) jakie temperatury itd. pierwsza podstrona po wywołaniu to własnie możliwość zarządzania paliwem i ERS

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Napisano (edytowane)

Może jeszcze raz. Powiedzcie mi ,powtarzam pytanie,jak w menu gry (ustawienia przycisków kierownicy) nazywa się funkcja zmiany składu paliwa ? Doszedłem już do tego gdzie jest zmiana składu paliwa...Tak jak napisałeś Mariusz. Ja jak małpa przyzwyczaiłem się do ustawienia w G27 i na nowej zgłupiałem...

Edytowane przez jarrino

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

A to musisz wejsć w ustawienia FFB i tam masz profil kierki zaznaczony więc co edytuj i jak to klikniesz to masz kolejne zakładki, deadzone, ffb itd i tam powinny być klawisze funkcyjne.

1 osoba lubi to

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Ustawienia -> Ekran wielofunkcyjny (MFD)

1 osoba lubi to

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Znalazłem,dzięki za pomoc...

1 osoba lubi to

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Żeby dodać komentarz, musisz założyć konto lub zalogować się

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze

Dodaj konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!


Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się tutaj.


Zaloguj się teraz